1. خانه
  2. مستندات
  3. Empire Total War
  4. جنگ های زمینی – بخش اول

جنگ های زمینی – بخش اول

پیاده نظام

 

پیاده نظام در این جا نقش بسیار مهمی ایفا می کند. پیاده نظام به لحاظ تعداد در دو گونه مورد استفاده قرار می گیرد. گونه کوچک تر یعنی یک هنگ ۸۰ نفره ( مثلاً پاندورهای اتریشی یا تکاوران آمریکایی) و در گونه بزرگتر پیاده نظام ۱۶۰تا ۲۰۰ نفر حضور دارد. آرایش خطی، متداول و موثر برای انواع پیاده نظام می باشد.
اصول کلی برای کنترل میدان جنگ با استفاده از پیاده نظام مجهز به سلاح گرم
پیاده نظام مجهز به سلاح گرم محبوب ترین و مهم ترین نیرو ها هستند. در ابتدا آنها را به طور موازی با خطوط نیروهایتان قرار دهید تا همه سربازان از دشمن فاصله یکسانی داشته باشند. در این صورت صف طویلی از نیروهای شما ایجاد می شود. توجه داشته باشید که قرار دادن یک هنگ در کنار همدیگر باعث تقویت روحیه افرادتان می شود. (آنها در نزدیکی دوستانشان هستند بعلاوه اینکه هر دو جناح آنان در امان است.)  


هنگهای خود را مرتب کنید. گاهی اوقات در وسط خط بهتر است ۲ یا ۳ هنگ قرار داشته باشد. در کناره ها می توانید نیروها را آزاد گذاشته یا به صورت دو نفری آنها را مرتب نمایید. زمانی که به پایان جنگ نزدیک هستید این نکته اهمیت بسیاری دارد.

آهسته و با دقت در جهت پیاده نظام دشمن حرکت کنید. برد واحدهای شما در میدان جنگ نشان داده می شود. زمانی که نیروهای شما در فاصله مناسب از دشمن قرار داشتند آنها را متوقف کنید. پیاده نظام شلیک خود را آغاز می کند.


فن آوری در میدان جنگ

 

توجه داشته باشید در ابتدای بازی، پیاده نظام توانایی خود را هدر می کند و تنها سربازان در صف مقدم شلیک می کنند. -گاهی اوقات نیز تعدادی از افراد صف دوم نیز شلیک می کنند. – برای افزایش تاثیرگذاری هنگ هایتان، به سرعت به فن آوری Fire by Rank مجهز شوید و نیروهایتان را در ۳ صف بچینید. در این صورت همه نیروهای هنگ دشمن را هدف قرار می دهند. (صف اول شلیک نموده و سپس می نشیند تا سایر سربازان بتوانند شلیک کنند)

وضعیت در کناره ها

چنانچه دشمن از سواره نظام در جنگ استفاده می کند، احتمال زیادی وجود دارد که از آن برای حمله به جناحین شما استفاده کند. پس نیروهایی که به سرنیزه مجهزند را در کناره ها قرار دهید (آنها باید بتوانند آرایش مربعی ایجاد کنند. باید به سرعت به این امکان دست یابید. ) سربازان مجهز به سرنیزه در آرایش مربعی برای مقابله با سواره نظام بهترین گزینه هستند. در آغاز بازی می توانید از نیزه داران در کناره ها استفاده کنید.
در سمت چپ می توانیم آرایش مربعی پیاده نظام خطی را ملاحظه کنیم و در سمت راست آرایش مربعی نیزه داران را.
اگر توسط تفنگ داران دشمن محاصره شده باشید، آرایش مربعی می تواند بسیار مفید باشد.


 

جنگیدن با سرنیزه


چنانچه دشمن نتواند با تفنگدارانتان مقابله نماید این احتمال وجود دارد که به شما حمله ور شده و با سرنیزه به جنگ با شما بپردازد و در این حالت وضعیت جنگ تغییر نموده و مانند جنگ های قرون وسطی می شود. می توانید نیروهایی که به آنها حمله نشده را وارد جنگ کنید و یا اینکه نیروهایتان را به عقب تر اعزام نموده و دشمن را هدف شلیک قرار دهید. گاهی اوقات مجبورید از سرنیزه در جنگ هایتان استفاده نمایید. همیشه سعی کنید با تعداد نیروهایی بیشتر از نیروهای دشمن به آنها حمله کنید. ( برای یک گروه دشمن دو هنگ نیرو اعزام کنید.)

استفاده از سرنیزه در زمان حمله به توپخانه کار مناسبی است. حمله از روبرو را توصیه نمی کنیم چون نیروهایتان با گلوله های توپ از بین می روند. سعی کنید از پهلو یا پشت به توپ های دشمن حمله کنید. حتی زمانی که ۸۰ سرباز در اختیار دارید می توانید توپخانه دشمن را شکست بدهید چون تعداد آنها کمتر است.

 

 

زمانی که دشمن پشت دیوارهای کوتاه مخفی شده نیز می توان از سرنیزه استفاده کرد. در این حالت تیراندازی کاری بیهوده است. می توانید سربازان دشمن را محاصره نموده یا به آنان حمله ور شده از روی دیوار پریده و با چاقو آنها را بکشید. تصمیم گیری به نیروهای شما و تجربه جنگی آنها بستگی دارد.
مخفی شدن نیروها پشت دیوارها را به شما توصیه نمی کنیم. خصوصاً زمانی که به فن آوری Fire by Rank دسترسی پیدا نموده اید. در زمانی که مخفی شده اید از افرادتان محافظت می کنید اما در عین حال قدرت شلیک خود را کم می کنید. هر قدر زمان بیشتری در بازی صرف کنید. درباره واحدهایتان چیزهای بیشتری می آموزید. اگر مطمئن هستید که نیروهای دشمن سلاح های بهتری دارند با سرنیزه به آنان حمله کنید. در نتیجه آنان نمی توانند از برتری خود استفاده نمایند.


رسیدن به پیروزی

 

هنگامی که مطمئن هستید بر دشمن برتری دارید، به هنگ هایتان فرمان دهید از جناحین به دشمن حمله کنند. در واقع یک نیم دایره در اطراف دشمن ایجاد می کنید و تاثیرگذاریتان بیشتر می شود. به تصویر زیر نگاه کنید. نتیجه کاملاً مشخص است.

مطمئن شوید که یک بخش از یک هنگ در مقابل بخش دیگر آن نمی ایستد. چون ممکن است به طور تصادفی همدیگر را هدف قرار دهند. این احتمال وجود دارد که دشمن – همان طور که در تصویر  نشان داده شده- تصمیم به فرار بگیرد. از پشت فراری ها را هدف بگیرید.

 

 


توانایی های خاص پیاده نظام

بعضی از گروههای پیاده نظام توانایی های منحصر بفردی دارند. مثل نارنجک اندازان، پیاده نظام سبک، شکارچی ها یا Jaegers و…


نارنجک اندازان
نارنجک اندازان به مواد منفجره ای مجهزند که در میدان جنگ بسیار موثر می باشند. تنها یک وضعیت وجود دارد. دشمن نتواند حرکت کند. پرتاب نارنجک چند ثانیه وقت لازم دارد و به علاوه ماده منفجره مدتی زمان لازم دارد تا منفجر شود. زمانی که دشمن سرگرم است مثلاً برای آماده کردن سلاح، از این قابلیت استفاده نمایید. یکی از بهترین هدفها برای نارنجک اندازان هنگ های بزرگ تفنگ داران است. آنها آرایش بهم فشرده ای دارند بنابراین نارنجک می تواند خسارت فراوانی به آنها وارد کند. همین وضعیت برای توپخانه هم وجود دارد. چون نه تنها قدرت حرکت ندارد، بلکه مواد منفجره می توانند توپهای دشمن را کاملاً منهدم کنند. لطفاً توجه کنید که برد نارنجک از برد سلاح های نارنجک انداز کمتر است. برای همین باید خود را به دشمن نزدیک کنید. فراموش نکنید که در این حالت آرایش نیروهایتان به طور موقت از بین می رود.


میله چوبی
زمانی که دشمن واحدهای سواره نظام بسیاری دارد قطعاً به شما حمله ور خواهد شد. میله های چوبی نوک تیز که در اختیار پیاده نظام سبک قرار می گیرد می تواند از هجوم آنها جلوگیری نموده و قدرت مانور آنان را از بین ببرد. پرچین Palisade یک ساختار دفاعی است. بنابراین اگر قصد حمله به دشمن را دارید از در اختیار گرفتن آنها صرفنظر کنید. – زمانی که صرف انجام این کار می شود را می توان صرف کار دیگری نمود. – در عوض بهتر است از آرایش مربعی و سرنیزه استفاده کنید.


رفتار پیاده نظام سبک
زمانی که پیاده نظام سبک در اختیار دارید می توانید از آرایش بهم پیچیده یا رها استفاده کنید. در حالت رها، اگر دشمن با توپخانه به شما حمله ور شود احتمال زنده ماندن نیروها زیاد است. هرچند که برای کنار هم قرار دادن مجدد آنها مدتی وقت لازم است.


پنهان شدن

بسیاری از واحدها توان پنهان شدن در جنگلها، علفزارها و … را دارند. در میان این نیروها از پیاده نظام و سایر نیروهایی که برای عملیات شناسایی اعزام می شوند می توان نام برد. مثلاً تکاوران، Courers de bois و شکارچی های سیبری.
این نیروها را به چندین روش می توان در میدان جنگ مورد استفاده قرار داد. می توانید آنها را پیشاپیش سایر نیروها قرار دهید و منتظر دشمن باشید. ناگهان به دشمن حمله نموده و نزد نیروهای خودی بازگردید و با این کار دشمن را گیج کنید.
استراتژی دومی نیز وجود دارد: ارتش اصلی تان را عقب داده و نیروهای پنهان شده را در جناحین قرار دهید.



جنگیدن با استفاده از اوباش

در جنگ گاهی اوقات مجبور هستید از اوباش استفاده کنید. تعدادشان بسیار است اما جنگجویان خوبی نیستند. برای مثال: Musellims یا افراد مسلح به تفنگ فتیله ای. فراموش نکنید واحدهایی که تعدادشان مناسب نیست را می توان برای وظایف کم اهمیت تر مورد استفاده قرار داد. نخستین کار حذف توپخانه دشمن است. توپها توسط افراد کمی کنترل می شوند به همین دلیل حتی تعداد زیادی از رعایایی که به چنگک مجهزند نیز می توانند آنان را از بین ببرند. وظیفه دیگر این اراذل متوقف نمودن پیاده نظام دشمن برای مدتی کوتاه است. گروه رعایا می توانند جنگیده و حرکت واحدهای دشمن را با تاخیر مواجه سازند. از این زمان می توان برای استقرار توپخانه یا آماده سازی نیزه های چوبی برای مقابله با سواره نظام استفاده کرد.
می توانید از آنها برای حمایت از نیروهای عادی ارتش تان نیز استفاده کنید. این کار را زیاد مورد استفاده قرار ندهید چون آنها نقطه ضعف ارتش شما به حساب می آیند. مادامی که دشمن با سرنیزه می جنگد، افراد شما هم باید بجنگند. اما توقع پیروزی نداشته باشید.


شکست
وقتی که دشمن برتری مشخصی در میدان جنگ پیدا می کند به سرعت جنگ را پایان داده و عقب نشینی کنید. با پایان یافتن جنگ، نیروهایتان فرصت می یابند به موقعیت دیگری رفته و در کنار هم جمع شوند.


سواره نظام
سواره نظام می تواند چندین وظیفه را در میدان جنگ انجام دهد. با اینکه بدون آنها هم از عهده کار بر می آیید اما حمایت آنها معمولاً ارزشمند است.


 

حمله

در اختیار داشتن سواره نظامی که توانایی بالایی دارد به نفع شماست.

بیشتر واحدهای سواره نظام ۶۰ نفر در یک هنگ دارند. در زمانی که تعداد نیروها بیشتر باشد، اجساد مردگان مانع حرکت آنها شده و چون قدرت دفاعی کمی دارند به سرعت با سرنیزه از بین می روند.
هنگامی که دشمن سرگرم شلیک تفنگدارانش می باشد، در زمان آماده سازی تفنگ می توانید از پشت سر به آنها حمله کنید. پیش از اینکه دشمن متوجه شود که چه اتفاقی افتاده سواره نظامتان می تواند عقب نشینی نموده و برای حمله بعدی آماده باشد.
از روبرو حمله نکنید. پیش از اینکه اسب هایتان به دشمن برسند با تفنگ تعداد زیادی از آنها کشته شده و بقیه گرفتار سرنیزه می شوند.


بهم ریختن آرایش دشمن

 

 

 

این قضیه با حمله ارتباط مستقیمی دارد. توجه کنید دشمن نیروهایش را به گونه ای قرار می دهد که یک خط تشکیل دهند. اگر قسمت قبل که مربوط به پیاده نظام بود را خوانده باشید، می دانید که باید همان کار را تکرار کنید: سواره نظام را در کناره ها مستقر سازید. با سواره نظام می توانید به واحد های دشمن که در جناحین مستقرند، از جناحین یا پشت حمله کنید. با محاصره نیروهای آنها می توانید خطوط دشمن را کوتاهتر کنید.

در تصویر، علامت تعجب و دایره ها یعنی سواره نظام در حال جنگ با پیاده نظام است. بسته به تعداد نفرات هنگ، نتیجه این حملات متفاوت است. اگر ۸۰ نفر نیروی پیاده نظام وجود داشته باشد و شما با ۶۰ سوار به آنها حمله کنید، آنها فرار می کنند. اما اگر دشمن ۱۲۰ تا ۲۰۰ نفر نیرو در کناره ها داشته باشد تنها می توانید یک هنگ را از بین ببرید. سپس عقب نشینی نموده و به پیاده نظام فرصت دهید تا کار را به پایان برساند. می توانید با سواره نظام از پشت حمله کنید.


 

حملات برای شناسایی
اگر از سواره نظام مسلح استفاده نمایید، مثلاً  Deli Horsemen  یا  Dragoons Light ، می توانید
به سرعت به دشمن حمله کرده و سپس به سرعت عقب نشینی کنید. در صورتی که سواره نظام شما قدرت حمله خوبی ندارد این روش مناسب است. قدرت آتش سواره نظام کم اثرتر از قدرت حمله آنهاست. Dragoonsها می توانند از اسب ها پیاده شده و بجنگند. این نیروها می توانند پشتیبان خوبی برای ارتشتان باشند و دشمن را در وضعیت بحرانی ای قرار می دهند.


 

حمله به توپخانه

نخستین موضوع این است که توپخانه می تواند
باعث ترس سربازانتان شود. بنابراین باید در اولین
فرصت آن را از بین ببرید. اگر به سواره نظام مجهزید از جناحین یا پشت به دشمن حمله کنید تا خسارات وارد بر نیروهایتان را کاهش دهید. اسب ها سریع هستند و می توانند به سرعت توپخانه دشمن را هدف قرار دهند. ( چون تعدادشان زیاد نیست نمی توانند سواره نظام زیادی را ازبین ببرند. ) در بیشتر موارد دشمن برای توپخانه مدافعی قرار نمی دهد و حتی سواره نظام سبک می تواند توپهای زیادی را از بین ببرد.


کشتار فراری ها
زمانی که روحیه نیروهای دشمن را درهم شکستید، یک انتخاب پیش رو دارید پایان دادن جنگ یا ادامه آن و از بین بردن سربازان فراری تا حد ممکن. راه حل دوم مناسب تر است. چراکه در حالت اول دشمن در منطقه جنگی باقی می ماند و دوباره با شما می جنگد. پیاده نظام در حال فرار سرعت عمل بالایی دارد و رسیدن به آنها کار ساده ای نیست. به همین دلیل استفاده از سواره نظام می تواند گزینه مناسبی باشد.


فن آوری در میدان جنگ

به جز پیشرفت هایی مثل تفنگ های لوله کوتاه یا Carbine که توسط آن به سواره نظام مسلح مجهز می شوید، باید توجه داشت که فن آوری های دیگری مانند آرایش مثلثی و لوزی وجود دارد.
آرایش مثلثی از این نظر حائز اهمیت است که ستونهای وسیع نیروهای دشمن را درهم می شکند. هر چند که باید در اینجا بسیار دقت کنید. چون اسب هایی که توسط پیاده نظام محاصره می شوند به راحتی با سرنیزه از پا در می آیند. زمانی که مجبورید از نیروهایی که تعلیم مناسبی ندیده اند یا خسته و ناتوانند استفاده کنید (برای مثال به خاطر مرگ فرمانده )، می توانید از آرایش مثلثی استفاده نمایید.

آرایش لوزی کاربرد نظامی کم اهمیت تری دارد. از آن می توان برای مانورها استفاده نمود. سواره نظامی که آرایش لوزی دارد به فرمانها سریع عکس العمل نشان می دهد و با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد. پس پیش از شروع جنگ آرایش لوزی را غیر فعال، و حالت مثلثی را فعال نمایید.


توپخانه

توپخانه در میادین جنگ قرن ۱۸ نقش بسیار مهمی داشته است. همیشه آن را در ارتش خود داشته باشید. (۲ یا حتی ۳ واحد)

 


انهدام ساختمانها
انهدام بنایی که در تصرف نیروهای دشمن هستند کار مفیدی است. می توانید تعداد زیادی از نیروهای دشمن را بدون این که متحمل خسارتی شوید از بین ببرید. البته نتیجه به دقت توپهای شما بستگی دارد.
در اولین فرصت ممکن توپهای قدیمی مثل Sakerها و cannon – Demi ها را به توپخانه ای تبدیل کنید که توان حرکت در میدان جنگ را داشته باشد با توپخانه سیار امکان نزدیکی به ساختمانهای تحت تصرف وجود دارد و هر قدر به هدف نزدیک تر باشید، شلیک هایتان دقیق تر است.