1. خانه
  2. مستندات
  3. Secret Files Tunguska
  4. نظریه های علمی

نظریه های علمی


برخورد شهاب سنگ


اصلی ترین نظریه دربارۀ واقعه تانگوسکا در مجامع علمی، عبور یک شهاب سنگ از جو زمین و انفجار آن در ۶ تا ۱۰ کیلومتری سطح زمین است.

شهاب سنگ های بسیاری هر روزه وارد جو زمین می شوند. سرعت متوسط آن ها حدود ده کلیومتر در ثانیه است و اغلب آن ها بسیار کوچک هستند. هنگام عبور از جو زمین، فشردگی هوای جلوی جسم باعث ایجاد حرارت زیادی در شهاب سنگ می شود. همین امر باعث انفجار اغلب آنها قبل از رسیدن به سطح زمین می شود. بررسی ها نشان داده است که برخورد یک شهاب سنگ با قطر  ده متر می تواند  انفجاری معادل ۲۰ هزار تن  تی ان تی یعنی  تقریبا معادل با بمب اتمی هیروشیما ایجاد کند. این در حالی است که انفجار تانگوسکا  در حدود هزار برابر انفجاری این چنین بوده است.

 

انفجار یک ستاره دنباله دار

 

در سال ۱۹۳۰ یک ستاره شناس انگلیسی به نام ویپل اعلام کرد واقعۀ تانگوسکااحتمالاً ناشی از انفجار یک ستاره دنباله دار بوده است. ترکیبات ستاره های دنباله دار اغلب به صورت یخ و غبار بوده که هنگام عبور از جو کاملاً تبخیر شده و اثری از خود برجای نمی گذارند. عصر روز قبل از واقعه در اروپا جسمی شبیه به یک ستارۀ دنباله دار در آسمان دیده شده بود. در ضمن بررسی خاک ناحیه نیز وجود ترکیبات ستاره های دنباله دار را تأیید می کند.


بررسی های گروهی از دانشمندان در سالهای ۱۹۸۳ و ۲۰۰۱ نیز تا حدی صحت این نظریه را نشان می دهد. حتی سنگ بزرگی نیز کشف شد که می تواند بخشی از یک ستارۀ دنباله دار باشد. ولی برخورد این سنگ باید حفرۀ عمیقی را برجای گذاشته باشد درصورتی که چنین چیزی در محل کشف آن دیده نشد. البته ایده هایی نیز حاکی از انفجار در بالای سطح زمین وجود دارد.

 

انفجارگاز

 

ناحیه تانگوسکا، منطقه ای آتشفشانی است و فعالیت های زیر زمینی نیز در آن شدید است. در سال ۲۰۰۲ اپیفانوف و کوندات نظریه ای را عنوان کردند که طبق آن واقعه احتمالاً ناشی از انفجار گاز متان جمع شده در زیر زمین بوده است.